Päivystävien pöyristyjien foorumi | Lööppi 1/2024

Etusivu > Lööppi > Päivystävien pöyristyjien foorumi | Lööppi 1/2024
Turun Sanomien politiikan tuottajaa Jenni Lepänrinnettä harmittavat X:ssä polarisaatio ja mainokset. Maltilliset avaukset jäävät X:ssä syrjään, sanoo Demokraatin toimituspäällikkö Rane Aunimo.

Elon Muskin komennossa Twitter, nykyinen X, on menettänyt merkitystään toimitustyössä, kertovat Lööpin haastattelemat journalistit.

Teksti Jukka Vuorio | Kuvat Olli Lepänrinne ja Nora Vilva | Lööppi 1/2024

Share in X Share in Facebook

Sosiaalisen median palvelu Twitter tunnettiin vuosien ajan toimittajien keskuudessa oivana työvälineenä. Se toimi sekä suorana lähteenä poliitikkojen ja muiden vaikuttajien lausunnoille että kahdensuuntaisena viestintäkanavana toimittajien ja vaikuttajien välillä.

Sen jälkeen kun amerikkalaismiljardööri Elon Musk osti Twitterin vuoden 2022 lopussa ja muutti palvelun nimeksi X, kanava on polarisoitunut entistäkin voimakkaammin. Samalla myös mainosten määrä on lisääntynyt merkittävästi. Seurauksena esimerkiksi poliisi ja Yle ovat rajoittaneet läsnäoloaan X:ssä, ja muun muassa keskustakirjasto Oodi ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ovat lähteneet sieltä kokonaan.

Lööppi kysyi kolmelta journalistilta, kuinka muutos on vaikuttanut heidän työhönsä.

”Muutosten jälkeen X on muuttunut kärjistyneemmäksi ja aggressiivisemmaksi.”

Unohtunut sananvastuu

STT:n uutispäällikkö Mimma Lehtovaara tottui käyttämään Twitteriä työssään aktiivisesti, mutta näkee X:n merkityksen herätteenä ja ensiuutisten lähteenä heikentyneen.

”Mielestäni X:stä on tullut yhä enemmän päivystävien pöyristyjien foorumi. Muutosten jälkeen alusta lisää entistä enemmän vastakkainasetteluja, ja samalla se on muuttunut kärjistyneemmäksi ja aggressiivisemmaksi. Toimittajan työn kannalta se tarkoittaa, että siellä on paljon sisältöä, joka ei sovellu kauhean hyvin uutistyöhön.”

Palvelun käytettävyys on siis Lehtovaaran mielestä huonontunut.

Osa X:n uudistuksista kytkeytyy omistaja Elon Muskin ajatukseen täydestä sananvapaudesta, mutta Lehtovaara huomauttaa, että asialla on myös kääntöpuolensa.

”Musk ajattelee olevansa sananvapauden suuri esitaistelija, mutta samaan aikaan häneltä unohtuu sananvastuu, joka on asian hyvin tärkeä puoli.”

Lehtovaara ei ainakaan vielä ole lähtemässä palvelusta, mutta on siellä melko passiivinen.

”Välillä mietin X:stä poistumista, mutta sitten herää kysymys, että mikä olisi uutistyön kannalta se korvaava palvelu?”

”Mainoksia näkyy enemmän kuin niiden twiittejä, joita oikeasti seuraa.”

Liibalaaba-sisältöä

Turun Sanomien politiikan tuottaja Jenni Lepänrinne kertoo käyttävänsä X:ää työn ohella myös yleisenä läpänheittopaikkana.

”Olen alusta saakka ollut siellä aivan läppämuijana. Mutta nykyään koen X:n olevan entistäkin kevyempi, aika liibalaaba-sisältöä.”

Lepänrinne on ollut huolissaan polarisaation lisääntymisestä X:ssä. Myös mainosten kasvava määrä harmittaa.

”Viime aikoina mainokset ovat lisääntyneet aivan valtavasti. Mainoksia näkyy enemmän kuin niiden twiittejä, joita oikeasti seuraa.”

Muskin ostettua Twitterin moni suomalainenkin käyttäjä siirtyi uuteen Bluesky-palveluun. Myös Lepänrinne ajatteli siirtyä kokonaan sinne.

”Mutta ei se vain mennyt niin. Yritin Blueskyssa, että jos se tästä lähtisi, mutta ei se lähtenyt yhtään. Kyllästyin alustan huonoon käyttöliittymään, ja muutaman kuukauden kuluttua palasin X:n käyttäjäksi. Lopulta poistin tilini Blueskysta kokonaan.”

Maltilliset jäävät syrjään

Demokraatin toimituspäällikkö Rane Aunimo käyttää X:ää työssään jatkuvasti. Poliitikkojen seuraaminen on Aunimon mukaan vaikeutunut Twitterin muututtua X:ksi.

”Twiittivirrassa ei vain tule enää vastaan twiittejä niiltä ihmisiltä, joita itse seuraa. Välillä tulee mieleen esimerkiksi joku kansanedustaja, josta ei ole kuullut pitkään aikaan. Kun menee katsomaan hänen tiliään, huomaa hänen twiittailleen ihan ahkerasti.”

Aunimon havainto on, että Muskin omistuksessa X suosii entistä enemmän polarisoituneita kirjoituksia.

”Somealustojen algoritmit näköjään toimivat tai ne viedään siihen suuntaan, että ihmiset riitelisivät mahdollisimman paljon toistensa kanssa. Maltillisemmat avaukset jäävät siinä syrjään.”

Loppuvuodesta 2023 Aunimo liittyi myös Blueskyhyn.

”Se tuntuu olevan jotenkin lapsenkengissä. Vasemman laidan poliitikot ja heidän kanssaan töitä tekevät siellä enimmäkseen ovat, ainakin minun kuplassani.”

Aunimo näkee, että X itsessään viestipalveluna ei ole sen parempi tai huonompi kuin muutkaan. Kyse on siellä viestivistä ihmisistä.

”Ajattelen, että oli somekanavan nimi mikä tahansa, viime kädessä sitä palvelua käyttävät ihmiset muodostavat kokonaisuuden. Algoritmit yllyttävät ihmisiä tietynlaiseen käyttäytymiseen, mutta lopulta ihmiset itse päättävät, mitä sinne kirjoittavat.”●


Share in X Share in Facebook