Uuden ajan ristikko | Lööppi 2/2024

Etusivu > Lööppi > Uuden ajan ristikko | Lööppi 2/2024
Eeva Ristikot ilmestyi kauppojen hyllyihin ja ratkojien pöydille maaliskuussa.

Vaaleanpunaisessa ristikkolehdessä hylättiin piirroskuvitukset ja pyyhittiin yli vitsikkäät vihjeet.

Teksti Tiiu Pohjolainen | Kuva Pekka Holmström | Lööppi 2/2024

Share in X Share in Facebook

Viime syksynä A-lehdissä tutkittiin kotimaista ristikkomarkkinaa ja selviteltiin, olisiko lehtihyllyssä tilaa uudelle tuotteelle. Ja jos olisi, niin minkälaiselle. Se Kulosaaressa tiedettiin, että viimeisen vuosikymmenen aikana ristikkolehtien myynti on kasvanut 25 prosenttia. Vuonna 2023 se kasvoi peräti kymmenellä prosentilla.

– Meillä tunnistettiin erityisesti kaksi keskeistä ristikontekijäryhmää, sanoo Eevan päätoimittaja Mari Paalosalo-Jussinmäki.

– Yli nelikymmenvuotiaat satunnaisratkojat ostavat ristikoita esimerkiksi lomalle mukaan, mutta eivät varsinaisesti kiinnity tiettyyn lehteen. Toinen ryhmä muodostuu yli kuusikymppisistä naisista, jotka ratkovat tehtäviä tiiviisti, mutta hankkivat lehden irtonumerohyllystä sattumanvaraisesti.

Paikoilleen jämähdys

Ja mitä irtonumerohyllyssä on tarjolla ristisanatehtävien ystäville?

Hyvin samannäköisiä painotuotteita kuin jo viime vuosituhannella. Kilpailevien tuotteiden ulkonäkö ei järin toisistaan poikkea. Väreissä käytetään reippaasti päävärejä, kuvituksissa yhtä roimasti samankaltaisia piirroskuvia, ja kansiteksteissä painotetaan useimmin tehtävien hauskuutta ja helppoutta.

– Monikaan lehti ei ole visuaalisesti kaunis. Ne eivät näytä olevan tämän ajan tuotteita lainkaan, Paalosalo-Jussinmäki toteaa.

Häntä vaikuttaa tympivän eritoten ristikkolehtien huumori. Kenen mielestä lopulta on vitsikästä, että piirros kuvaa naista kaulin kädessä ja ratkaisuksi muodostuu sana vaimo?

Ei ainakaan Eevan ristikkotiimin mielestä. Se linjasi, ettei uuteen ristikkolehteen tule vitsejä eikä ruudukoiden sisään lainkaan piirroskuvia. Uutta ristikkolehteä suunnitelleeseen tiimiin kuuluivat konseptin kehittäneet Kristiina Tuormaa ulkopuolisena konsulttina ja A-lehdistä Emmi Nissi. Kehittämistyössä oli mukana alusta alkaen myös naisten median johtava AD Reetta Röynä.

Dekkareita, designia ja Instagramin suosikkikoira.

Alipalvellut naiset

Maaliskuussa kauppojen hyllylle ilmestyi vaaleanpunainen Eeva Ristikot, jonka kerrottiin olevan aivan uudenlainen ristikkolehti.

Kannessa ovat mustavalkoisin valokuvin niin Minna Canth kuin Abban Agnetha ja Frida, Satu Rämö ja Maija Vilkkumaakin. Kansiteksteissä lehti lupaa vain uusia tehtäviä ja kiinnittää sisällön kirjallisuuteen, elokuviin, televisioon, taiteeseen, muotiin ja musiikkiin. Aiheiden ajankohtaisuudesta implikoivat kannessa vilahtavat Instagramin, neulootikon tahi viisuhuuman kaltaiset sanat.

Lienee selvää, että Eeva-brändin alla ilmestynyt, 44-sivuinen lehti on suunnattu yli nelikymppiselle naiselle, joka lukee paljon, osallistuu kulttuuritapahtumiin ja seuraa uutisia.

Häntä varten konseptin kehittäjät olivat vieneet lehden suunnitelmat pitkälle. Tarkka konsepti sisälsi listauksia aihepiireistä, joita ristikoiden haluttiin käsittelevän, luetteloita tehtävätyypeistä ja konkreettisia aiheita, joita lehteen tuli sisällyttää.

Tapa tehdä ristikkolehteä oli sangen aikakauslehtimäinen. Kun aukeamankokoiseen ristikkoon haluttiin aiheeksi Alma Pöysti, laadittiin ristikontekijöille jopa listauksia sanoista, joita tehtäviin toivottiin.

Piirroskuvia tehtäviin ei haluttu. Hyvinkin figuratiivisia piirroksia lehdestä löytyy, mutta vain ruudukoiden ulkopuolelta. Myös lehden estetiikka viestii päätoimittajan ajatusta siitä, ettei ratkojan tarvitse pelätä setähuumoria tai kaksimielisiä vitsejä.

Fonttia myöten

Sanalistat ja millintarkka konsepti toimitettiin Sanaris Oy:lle, joka toteutti tehtäväsisällöt. Tehtävät otti laatiakseen Erkki Vuokila.

Eevan ristikkolehti oli meille ainutlaatuinen toimeksianto, hän kertoo.

– Siinä oli jo tehty tutkimusta, tiedettiin konsepti ja kohderyhmä. Ennakkotyöt oli tehty harvinaisen huolellisesti. Aineisto oli koottu niin, että se oli samaan aikaan monipuolinen ja ajankohtainen.

Yleensä Vuokila laatii tehtävät ja kuvituksesta vastaa Heli Kärkkäinen. Nyt työnjako oli hieman toisenlainen, kun kuvamateriaali tuli asiakkaalta. Kun ei piirroskuvia ollut käytössä, Kärkkäinen teki tekstit ruutujen sisään, tarkasti määriteltyjen ohjeiden mukaan.

– Ei ole lainkaan tavallista, että saamme tilaajalta kokonaisuuteen liittyvän kuvamateriaalin. Nyt saimme jopa kirjasintyypin päätettynä, Vuokila sanoo ja naurahtaa.

– Toki lehdessä on kohtia, joissa olisi ollut tilaa hyville piirroksille. Kun saimme valmiita sanoja ja aiheita, joita tietylle sivulle tuli sijoittaa, vastaan tuli myös tiukkoja paikkoja, kun mitään ei voinut nipistää pois.

Ristikontekijää ilahdutti aihepiiri:

– Olen itsekin kova kulttuurin kuluttaja. Esimerkiksi Alma Pöysti -ristikon laatiminen oli mukava haaste. Siinä oli hyvä, aukeaman tila, selkeä, aktuelli aihe ja lauseet, jotka kulkevat halki ristikon. Sellaista on mukava tehdä. Lauseet tekevät kokonaisuudesta harmonisen, mutta eivät sido muuta sanastoa liikaa, Vuokila muistelee alkuvuoden projektia.

Voi, miten nätti

Eeva Ristikot ei ole ainoa A-lehtien kustantama ristikkolehti. ApuRistikot ilmestyy kerran kuussa.

Kerran ilmestyneen Eeva Ristikot -lehden tavoite on ajan mittaan kasvaa yhtä suureksi.

Lehti on yhä myyntipisteissä, joten tarkkoja myyntilukuja ei vielä ole. Mutta palautetta tekijät ovat ehtineet jo saada.

Verkossa toteutetun palautekyselyn vastaajista yli puolet on ilmaissut ostavansa ristikkolehden varmasti uudestaankin, 25 prosenttia melko todennäköisesti.

– Suorasanaista palautetta on tullut lehden kauneudesta. Vaikeustasosta on oltu useampaa mieltä, päätoimittaja kertoo.

– On ratkojia, joiden mielestä lehden taso on juuri sopiva, toisten mielestä taso on ollut aavistuksen liian vaikea.

Mikäli lehti toteutetaan uudemman kerran, uumoilee Mari Paalosalo-Jussinmäki, että vaikeustasoa saatetaan hieman laskea. Kokeneena ristikonratkojana hän itsekin pitää tasoa joissain kohdin hieman vaikeana. Kyse on ajanvietteestä, joka lisää tietoa.

– Me toteutimme aikakauslehtimäisen ristikkolehden, Paalosalo-Jussinmäki summaa.

– Toiveena oli, että jokainen tehtävä kertoo jotain uutta tai synnyttää oivalluksen. Samalla, kun ratkoja täyttää Maija Vilkkumaa -aiheista ristikkoa, hän saattaa saada myös uutta tietoa laulajasta. ●


Share in X Share in Facebook