Tiktokissa voi metsästää uusia yleisöjä | Lööppi 3/2022

Etusivu > Lööppi > Tiktokissa voi metsästää uusia yleisöjä | Lööppi 3/2022

Videopalvelu Tiktok mielletään usein nuorten kanavaksi, mutta sinne ovat löytäneet myös vanhemmat kohderyhmät. Tuoreen tutkimuksen mukaan käyttö lisääntyy kaikissa ikäryhmissä.

Teksti Kaisa Virtanen | Kuvitus Outi Kainiemi | Lööppi 3/2022

Share in X Share in Facebook

Tiktokiin siirtyminen on lehdelle luonteva jatkumo, jos siellä on kiinnostavia kohderyhmiä ja lehden sisällöntuotantotavat ja -prosessit ovat kunnossa, toteaa sisältö- ja vaikuttajamarkkinoinnin asiantuntija Mikko Wivolin mediatoimisto Dagmarista.

– Jos lehden teemasta saa tehtyä Tiktokiin sopivaa sisältöä ja sisällöntuotantoon on resursseja, niin miksipä ei tekeminen kannattaisi. Muutamat isot lehdet tekevätkin jo ansiokkaasti kanavaoptimoitua Tiktok-sisältöä, Wivolin sanoo.

Hänen mukaansa Tiktokissa voidaan syventää lehden juttuja, laajentaa sisältöjen kirjoa ja houkutella uusia lukijoita, jotka normaalisti eivät lehteä lukisi, mutta ovat kiinnostuneet sen aiheista ja teemoista.

– Tiktok on tällä hetkellä paras kanava saada isoja lukuja ilman maksettua mainontaa. Siellä on enemmän potentiaalia saada julkaisu leviämään orgaanisesti kuin esimerkiksi Instagramissa.

Wivolin kertoo itse pitävänsä siitä, että Tiktokissa vastaan tulee kevyen, viihteellisen sisällön lisäksi myös asiapitoista aineistoa.

– Näin pysyn perillä uutisista ja ajankohtaisista aiheista viettäessäni aikaa itselleni luonnollisessa kanavassa. Katsoisin mielelläni enemmänkin journalistista sisältöä Tiktokissa, hän sanoo.

Tiktok mielletään usein nuorten kanavaksi, mutta sinne ovat löytäneet myös vanhemmat kohderyhmät.

Dagmarin touko-kesäkuussa 2022 tekemän digitaalisen median tutkimuksen mukaan Tiktokin käyttö lisääntyy kaikissa ikäryhmissä, vaikka eniten käyttäjiä onkin alle 34-vuotiaissa. Päivittäin tai lähes päivittäin sovellusta käyttää 25–34-vuotiaista 21 prosenttia ja 16–24-vuotiaista 53 prosenttia.

Ekstraa lehtijuttuihin

Wiwolin rohkaisee tuottamaan Tiktokiin sekä lehdessä oleviin juttuihin pohjautuvaa sisältöä että täysin omaa, mutta edelleen toki lehden teemaan ja tavoitteisiin linkittyvää sisältöä.

– Tiktokiin voi tehdä syventävää sisältöä tai tuoda jotain ”ekstraa” lehdessä olevaan juttuun. Esimerkiksi henkilöhaastattelun tueksi voi kuvata Tiktokiin haastateltavan kanssa kevyen, toiminnallisen videon, joka vaatii liikkuvaa kuvaa. Samasta haastattelusta voi myös kuvata Tiktokiin lyhyitä kiinnostavia klippejä.

Erityisen hyvin Tiktokissa toimivat nopeatempoiset, mukaansatempaavat sisällöt. Käyttäjät päättävät jo ensimmäisten sekuntien aikana, haluavatko he sitoutua sisältöön eli katsoa videon loppuun vai siirtyvätkö saman tien seuraavaan.

– Tämä ei tietenkään tarkoita, että videon alussa on oltava nopeita leikkauksia ja liikettä, vaan journalistisessa yhteydessä pitäisin huolen, että videon aihe ja koukku tulevat ilmi heti ensimmäisten sekuntien aikana, Wivolin neuvoo.

Tiktokissa suositun live-ominaisuuden avulla lehti voisi tehdä journalistista sisältöä esimerkiksi tapahtumista. Live-videoihin voi ottaa mukaan myös toisen käyttäjän, mikä mahdollistaa reaaliajassa tehtävät etähaastattelut.

Wivolin on sitä mieltä, ettei sisällön tavoitteena pitäisi olla yleisön ohjaaminen muihin kanaviin, esimerkiksi lehden verkkosivuille, vaan se pitäisi pystyä nauttimaan suoraan Tiktokissa.

– Mediasisältöjen tulee kanavasta riippumatta olla viihdyttäviä, mielenkiintoisia tai hyödyllisiä.

Kotiliesi halusi ottaa uuden, nousussa olevan sosiaalisen mediankanavan haltuun ensimmäisenä suomalaisena aikakausmediana.

Arjen avuksi

Tänä vuonna sata vuotta täyttävä Kotiliesi perusti Tiktok-tilinsä syksyllä 2021. Tällä hetkellä tilillä on seuraajia noin 8 000.

– Pääministeri Sanna Marin oli juuri jakanut Instagramissa fetapiirakkansa reseptin, joten tartuimme ajankohtaiseen aiheeseen. Leivoimme videolla Sanna Marinin fetapiirakan ja laitoimme reseptin jakoon myös Tiktokissa, kertoo verkkotuottaja Ulla Lehtinen, joka vastaa Kotilieden Tiktokista, kehittää kanavaa ja sparrailee sisältöjä muiden tekijöiden kanssa.

Lehtisen mukaan perinteinen Kotiliesi halusi ottaa uuden, nousussa olevan sosiaalisen median kanavan haltuun ensimmäisenä suomalaisena aikakausmediana.

– Vaikka Kotiliesi on 100-vuotias, uudistumme jatkuvasti ja pyrimme tekemään asioita tuoreilla tavoilla. Tiktokissa kokeilemme jotakin uutta ja testailemme alustan mahdollisuuksia.

Kotilieden videoiden keskiöissä ovat samat lifetyle-teemat, jotka näkyvät myös printtilehdessä ja nettisivuilla. Lehtinen sanoo, että lehden tavoitteena on auttaa arkipäiväisten haasteiden kanssa ja tarjota iloa ja inspiraatiota.

– Olemme olleet iloisia siitä, miten hyvin lifestyle-aiheista ja kotoilusta kiinnostuneet ihmiset ovat löytäneet Tiktok-tilimme.
Silti vielä riittää yleisöä, jonka haluaisimme tavoittaa. Haluamme olla arjen kanssakulkijoita somessa heille, jotka jo ovat Kotilieden lukijoita ja lukevat artikkeleitamme esimerkiksi netissä, Lehtinen sanoo.

– Pyrimme jatkuvasti tekemään lehden sisältöjä ja brändiä tunnetuksi ihmisille, jotka eivät välttämättä vielä seuraa meitä muissa kanavissa. Tiktokin käyttäjäkunta on edelleen keskimäärin nuorempaa kuin muissa somekanavissa, ja juuri tätä nuorten ja nuorten aikuisten kohderyhmää mekin pyrimme tavoittamaan.

Usein videoideat syntyvät Lehtisen mukaan samaan aikaan Kotiliesi.fi-sivustolle tehtävien juttujen kanssa. Videoiden tekeminen on osa juttuprosessia: Tiktok-video syntyy luontevasti samalla, kun toimittaja tai tuottaja kirjoittaa jutun verkkosivulle.

– Tiktokissa näkökulmat ja kärjet tosin saattavat olla suppeampia ja vinkit yksinkertaisempia kuin verkkosivuilla ilmestyvässä jutussa. Tavoitteenamme on tutkailla, miten Tiktok taipuu lifestyle-journalismin alustaksi: miten se välittää tietoa ajankohtaisista ilmiöistä, auttaa ja inspiroi arjessa ja kasvattaa bränditietoisuutta, Lehtinen sanoo. ●


Maisa McGill, 20, on ollut Tiktokissa puolitoista vuotta. Hän ei itse tee sinne sisältöä vaan seuraa noin sataa muuta tiktokkaajaa – ja seurattavia tulee koko ajan lisää.

– Olen kiinnostunut erilaisista ohjeista ja nikseistä ja seuraan lähinnä ruoka- ja meikkiaiheisia tilejä. Jaamme Tiktokissa näkemiämme hyviä ja kiinnostavia vinkkejä kavereiden kanssa.

Kanava koukuttaa, ja sen parissa tulee vietettyä paljon aikaa.

Tiktokin etuna McGill pitää nopeutta: yhteen asiaan ei tarvitse keskittyä pitkään.

– Seuraan uutisia myös lehtien sivustoilta. Printtilehtiä tulee luettua vähän. Hesarinkin luen netistä. Lehdet voisivat tehdä Tiktokiin enemmän haastatteluja ja antaa nopeita vinkkejä, McGill miettii.


Share in X Share in Facebook