Kuvittaja, joka katselee maailmaa toimittajan silmin | Lööppi 3/2022
Keskellä karjaalaista maalaismaisemaa syntyy artikkeleita, karikatyyrejä, kuvituksia, grafiikkaa, biisejä, taittotöitä, muotokuvia ja käännöksiä. Sebastian Dahlström ei ole hetkeäkään ajatellut, että hänen tulisi olla vain kuvittaja.
Jokin aika sitten Sebastian Dahlström oli lounaalla kirjanpitäjänsä kanssa, kun tämä kysyi, mitä Dahlström tekisi, jos voittaisi lotossa.
– Se oli yllättävän vaikea kysymys, Dahlström naurahtaa.
– Tunnen tekeväni nyt juuri sitä, mitä olen aina halunnut tehdä.
Mitä Sebastian Dahlström sitten tekee?
Uuden ihmisen tavatessaan hän esittäytyy sekä kuvittajaksi että toimittajaksi.
Takana on viitisentoista vuotta toimittajan töitä Svenska Ylellä ja alan koulutus. Pro gradu -tutkielma Helsingin yliopistoon käsitteli visuaalista journalismia vuoden 2012 presidentinvaalien yhteydessä.
– Sydämessäni olen kuitenkin aina ollut kuvittaja. Piirtäminen on minulle tärkeää, ja olen sitä aina myös tehnyt. Niiden viidentoista vuoden ajankin, jolloin työskentelin toimittajana Ylellä.
Ensimmäisen askeleen kohti kuvittajan työtä Dahlström otti perustamalla oman toiminimen.
– Ylellä työskentelin toimittajana, ja oman firmani kautta tein kuvituksia.
Se oli työnantajalle ok. Tilasipa Svenska Yle Dahlströmiltä myös kuvituksia. Työajalla syntyivät toimituksen käyttöön esimerkiksi karikatyyrit vuoden 2018 presidentinvaaliehdokkaista. Mielessä kyti kuitenkin ajatus yrittäjän vapaudesta. Samaan aikaan, kun pandemia valtasi maailmaa, Sebastian Dahlström irtisanoutui Yleisradiosta. Kertaakaan häntä ei ole kaduttanut.
– Ylellä oli mukava työskennellä, mutta pidän nykyisestä tilanteestani vielä enemmän.
Lenkille keskellä päivää
Kuvittajalla, joka tekee lisäksi toimittajan hommia, käännöstöitä, karikatyyreja, graafista suunnittelua sekä taittotöitä, ei perustyöpäivää ole. Yleensä keskelle päivää kuitenkin mahtuu juoksulenkki, ja juuri siitä, yrittäjyyden mukanaan tuomasta aikataulullisesta vapaudesta, Dahlström nauttii.
Jos työpäivät ovatkin keskenään erilaisia, työviikot Dahlström pitää tiukasti suunniteltuina. Vapaus vaatii vastapainokseen
tarkat rutiinit.
Maanantaiaamuisin hän luonnostelee kalenteriin alkavan työviikon raamituksen.
– Suunnittelen töitäni viikko, kuukausi ja jopa vuosi eteenpäin. Mietin, mitä haluan tehdä, missä haluan kehittyä.
Dahlström käyttää aikaa myös sen miettimiseen, mitä hän ei halua tehdä.
Hän tietää esimerkiksi osaavansa animointia – kuten nykypäivän kuvittajan kuuluukin – mutta myös sen, ettei hänestä ole tulossa animaattoria.
– Minulle on tärkeää tietää, mihin suuntaan olen menossa. Haluan kehittyä kuvittajana. Vaikka piirränkin nykyään paljon digitaalisesti, niin iPadilla kuin isommilla piirtonäytöilläkin, haluan kehittyä myös öljyvärimaalauksessa.
Se, että Dahlströmillä on toimittajan tausta, vaikuttaa työskentelyyn kuvittajana. Kuvitus on hänelle journalismin jatke.
– Kun minulta tilataan kuvitus, päässäni on tiukasti toimittajan silmälasit. Haluan kertoa kyseessä olevan asian vastaanottajalle ymmärrettävällä tavalla. Viestin tulee olla selkeä, Dahlström sanoo.
– Toimittajana hahmotan, mitä kuvalla halutaan sanoa. Sitten alkaa pohdinta, miten toteutan kuvan niin yksinkertaisesti, että viesti varmasti menee läpi. Jokainen kuvitus on myös kertomus.
Yllättävä tilaus
Toimittajatausta – ja hyvät verkostot – on vaikuttanut myös asiakaskuntaan. Uudet asiakkaat löytävät Dahlströmin yleensä aiempien kontaktien kautta. Kuvituksia hän tekee esimerkiksi markkinointitoimistolle, muutamille ajatushautomoille sekä
paperilehdille, kuten ruotsinkieliselle Läraren-julkaisulle. Entinen työnantaja, Svenska Yle, tilaa erityisesti vektorigrafiikkaa ja infografiikkaa hyödyntäviä graafisiakuvituksia.
Joskus, hyvin harvoin, uusi asiakas on löytänyt Dahlströmin internetin kautta.
Donald Trumpin presidenttikauden aikana Instagramin yksityisviestilaatikkoon tuli yllättävä tilaus. Yhdysvaltalainen mediayhtiö Supchina oli mieltynyt Dahlströmin kynänjälkeen ja tilasi Suomesta useampiakin Trumpia sivaltavia, karikatyyrimaisia kuvituksia. Kun Yhdysvalloissa alkoi Joe Bidenin presidenttikausi, tilaukset päättyivät kuin seinään.
Vakioasiakkaiden kanssa työskentelystä Dahlström pitää. Prosessit sujuvoituvat, kun kuvittaja tuntee jo ennakkoon asiakkaan tarpeita ja asiakas tietää, mitä kuvittajalta voi tilata.
Ihannetilauksessa aikaa on riittävästi myös kelailuun yhdessä asiakkaan kanssa.
– Yleensä aloitan työskentelyn muutaman tunnin luonnoksella, jonka lähetän asiakkaalle nähtäväksi. Asiakkaan kommenttien jälkeen jatkan aiheen kehittämistä. Olennaista on, että kommunikaatio kuvittajan ja asiakkaan välillä toimii.
Kuvittajan työhön kuuluu myös vaihe, jolloin tuntuu, ettei oma idea toimikaan.
– Vaikeassa kohdassa mietin, miten ajatuksen voisi kuvittaa jollain toisella tavalla. Saatan yrittää pari kolme kertaa eri tavoin, mutta silloinkin mietin, miten viestin saa välittymään parhaalla tavalla.
Nykyään Dahlströmin työajasta noin puolet kuluu kuvittamiseen. Lopun työajan hän jakaa graafisen suunnittelun, käännöksien, taittotöiden ja toimittajan tehtävien välillä.
– En ole koskaan ajatellut, että minun tulisi olla pelkästään kuvittaja. Eikä sillä varsinaisesti eläisikään, kenties tulisi juuri ja juuri toimeen.
– Onneksi sellainen väärinymmärrys, että journalistinen kuvitus tarkoittaisi ainoastaan sanomalehtien pilapiirroksia, on
väistymässä. Mediassa voidaan käyttää kuvaa eri yhteyksissä ja eri tavoin.
Kuvittajan on otettava huomioon erilaiset päätelaitteet. Niin ikään on mietittävä, miltä kuvitus näyttää pienen laitteen pienellä näytöllä.
– Pidän suunnasta ja vauhdista, jolla ala etenee. Se panee kehittymään nopeaan tahtiin. Kaiken aikaa tulee uusia juttuja, joita voi opetella ja joissa voi mennä eteenpäin, Dahlström sanoo.
– Tänä päivänä kuvittajan tulee osata yhtä lailla graafista suunnittelua kuin animointia. Minusta se on aivan mahtavaa! Saan ajatella visuaalista viestintää monelta eri kantilta.
”Juoksen metsässä, ja kun tulee lampi vastaan, uin sen yli”
Suunnitelmallinen basisti
Haastattelun aikana tulee selväksi, että suunnitelmallisuus on Dahlströmille kaiken työnteon kivijalka. Aloittaessaan asiakastyön hän painaa sovelluksen play-nappulaa. Toimeksiantoon käytetty aika tallentuu tarkasti trackeriin, ja kuvittaja-toimittaja pysyy samalla kärryillä siitä, paljonko hänen tuntipalkkansa on.
Kalenteriin hän jättää tilaa yllät täville tilauksille mutta pyrkii siihen, että perjantaiaamuisin töiden kanssa voisi ottaa muuta
viikkoa rennommin.
Idea voi syntyä mielessä toimistoajan päätyttyä.
– Nautin, kun saan päättää itse, mitä teen ja milloin sen teen.
Työajan on silti oltava tiiviisti raamitettua, sillä vapaa-ajalla on koettavana paljon kiehtovia asioita. On ehdittävä juosta, soittaa bassoa, tehdä biisejä, maalata öljyvärein, viipyillä luonnon helmassa.
Bändissä basisti Dahlström on soittanut paljon jazz-musiikkia, mutta biisintekijänä hän keskittyy korkealta ja kovaa veivattavaan kasarihenkiseen glam metal -musiikkiin. Nyt työn alla on omien kappaleiden levyttäminen. Ja kukapa muu ne levylle laulaisi, ellei Sebastian Dahlström itse.
– Odotan kovasti pian alkavaa laulukurssia. Laulaminen on tänä syksynä minulle se juttu!
Sebastian Dahlströmin työhuone sijaitsee kodin yhteydessä Karjaalla. Kotiovelta avautuvat hiekkatiet, joilla pääsee harjoittelemaan puolimaratoneja ja maratoneja varten. Dahlströmille on tärkeää saada olla luonnon ääressä. Harrastuksekseen hän mainitsee swim runin. Laji saattaa kuulostaa asiaa tuntemattomalle polskijalle tuikitavalliselta vesijuoksulta, mutta tarkoittaakin polkujuoksun ja uinnin yhdistelmälajia.
– Juoksen metsässä, ja kun tulee lampi vastaan, uin sen yli.
Harrastuksessa yhdistyvät Dahlströmille tärkeät luonto ja liikunta.
– Mediatyö kaipaa vastapainokseen fyysisiä asioita, joita saan tehdä ulkona.●