Alussa ei voi olla lopussa
Reportaasia Teatterikorkeakoulusta oli hauska tehdä, koska siellä ei tarvinnut haastatella ketään.
Kesällä 2018 ystäväni järjesti kesäolympialaiset, lajeina 800 metrin juoksu, jalkapallo, kuviokellunta, joukkuevoimistelu ja draama. Draama oli laji, joka huipensi kisapäivän. Viiden hengen joukkueissa valmisteltiin näytelmät, jotka esitettiin illallisen aikana. Tuomaristo pisteytti.
Olin joukkueessa, jonka esitys perustui improvisaatioon. Muistaakseni pyrimme jotenkin kanavoimaan kilpailuyhteiskuntaan liittyviä paineita näyttämölle tai jotain muuta kummallista. Juoksimme, ryömimme, ”itkimme” ja toteutimme muita harrastajateatterikliseitä. Se oli hauskaa. Niin hauskaa, että yhden joukkuetoverin kanssa aloitimme seuraavana syksynä improvisaatioteatterikurssilla.
Vuotta myöhemmin, syksyllä 2019, sain jostain päähäni, että haluaisin tehdä reportaasin Teatterikorkeakoulusta.
Miten ihmisestä koulutetaan hyvä näyttelijä? Mitä ylipäänsä tarkoittaa hyvä näyttelijä?
En ajattele, että kesäolympialaisilla, uuden teatteriharrastuksen aloittamisella ja juttuidealla oli suoraa yhteyttä. Jutun ilmestyessä olin sitä paitsi ehtinyt jo lopettaa harrastuksen. Improvisaatioteatterikurssi kesti vajaan vuoden.
Mutta ehkä jokin yhteys mutkan kautta oli. Aikaisemmin en ollut erityisen kiinnostunut teatterista, varsinkaan siitä kirjoittamisesta. Mikään teatteriin liittyvä ei ollut tutkallani, eikä siihen liittyviä juttuideoitakaan ollut syntynyt.
Minusta on usein vaikea sanoa, mistä jokin juttuidea on tullut. Myös ideointi on minusta vaikeaa.
Joskus ideat hautuvat pitkään.
Teatteriharrasteen lisäksi yksi sytyke Teatterikorkeakoulua käsittelevälle jutulle saattoi olla me too
-keskustelu.
Vuonna 2017 oli uutisoitu Kallion lukion ilmaisutaidon opettajasta, joka oli käyttänyt valtaansa väärin. Sanonut oppilailleen näkevänsä, kenestä on näyttelijäksi ja kenestä ei, ja teettänyt seksuaalissävytteisiä harjoitteita. Opettajan tunneille oli haluttu, koska hän oli opettanut myös Teatterikorkeakoulussa.
Joillain on valtava palo näytellä ja päästä Teakiin, ja tätä paloa opettaja oli ilmeisesti hyväksikäyttänyt.
Teakin entisen opettajan ja rehtorin Jouko Turkan ”kyseenalaisista” opetusmetodeista oli puhuttu jo ennen me too -kampanjaa.
Minua kiinnosti tietää, millaisia ovat ei-kyseenalaiset, nykyaikaiset näyttelijänkoulutuksen metodit. Miten ihmisestä koulutetaan hyvä näyttelijä? Mitä ylipäänsä tarkoittaa hyvä näyttelijä? Joskus lapsenahan sitä piti näyttelijöistä, jotka olivat hyvin komeita ja jotka päätyivät Demi-lehden julisteeseen. Mutta mikä oikeasti tekee jonkun näyttelemisestä ”hyvää”? Ja kun jonkun näyttelijäntyö on kökköä, mitä hän tekee silloin väärin.
Näitä kysymyksiä halusin lähestyä reportaasin keinon.
KYSYMYSTEN ESITTÄMINEN on kai toimittajantyön ytimessä. Ehkä juttuaiheet usein ovat pohjimmiltaan kysymyksiä.
Sen sijaan itse työhön kuuluu vähemmän kyselemistä kuin alaa tuntemattomat ihmiset kenties luulevat, ainakin minun työhöni. Reportaasi ei synny kysymällä.
Pyysin Teatterikorkeakoulun näyttelijäntyön professorilta Elina Knihtilältä lupaa päästä seuraamaan opetusta. En halunnut tehdä juttua, joka olisi litania professorin sitaatteja kysymyksiini. Totta kai myös haastattelin Knihtilää juttua varten, mutta siinä oli kyse lähinnä taustatöiden tekemisestä. Haastattelumateriaalista ei saa reportaasijutulle moottoria.
Seurasin ykkösvuosikurssilaisten opetusta yhden päivän ajan. Olin heidän äidinkielentunnillaan, jossa opiskelijat pitivät esitelmiä suomalaisista runoilijoista. Lausuivat runoja. Seurasin heitä lounaalle ja sieltä iltapäivän musiikkitunneille.
Istuin huoneen nurkassa yhden opiskelijan laulutunnilla, jollaisia on tarjolla jokaiselle näyttelijäntyön opiskelijalle.
Osallistuin maisteriopiskelijoiden mimiikkatunnille, jossa he seisoivat ringissä mustiin pukeutuneina ja muokkasivat kuvitteellista savea.
Kävin katsomassa, kun kolmannen vuoden opiskelijat harjoittelivat valmistelemiaan monologinäytelmiä.
Näin kertyi paljon materiaalia, mutta se oli aika hajanaista.
JUTTUA TEHDESSÄ on pakko rajata. Yksi juttu ei voi kattaa kaikkea.
Kun olin seurannut eri vuosikurssien opetusta, päätin keskittyä kolmannen vuoden näyttelijäopiskelijoihin. Heille oli jo muodostunut selkeä ryhmädynamiikka. He kulkivat Teakin käytävillä yhteisen lukujärjestyksen mukaan jo kolmatta vuotta. He olivat kiinnostavassa taitekohdassa, työelämään siirtymässä.
Kolmen ensimmäisen lukuvuoden aikana näyttelijäopiskelijat eivät saa olla poissa yhdeltäkään tunnilta töiden takia, se on ehdoton sääntö. Kolmannen vuoden päätteeksi opinnot eivät enää rajoita työntekoa yhtä paljon. Siirtyminen työelämään aiheuttaa myös paineita: vain yksi voi saada pääroolin.
Kuljin kolmosten perässä noin puolitoista viikkoa.
Lopulta en päätynyt käyttämään jutussa ainakaan suoraan juuri mitään materiaalista, jota olin haalinut ykkösvuosikurssilaisia ja maisteriopiskelijoita seuraamalla. Tietyllä tapaa aika, jonka käytin heidän kanssaan äidinkielen tai mimiikan tunneilla, meni siis hukkaan.
Lehtien johto ja tuottajat varmaankin toivoisivat, että rajaus tehtäisiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa juttuprosessia, jottei työaikaa haaskautuisi.
Vastustan niin sanottua ennakoivaa editointia.
Pomojen harmiksi tällainen hukka-aika on kuitenkin välttämätöntä. Kuten kollegani Elina Järvinen on sanonut: jotta voi rajata, pitää olla jotain, mistä rajata.
Etukäteen en voinut tietää, että juuri kolmosvuosikurssiin keskittyminen olisi minusta jutun kannalta paras ratkaisu.
TOIMITTAJA Ilkka Malmberg sanoi, ettei usko haastatteluun. On parempi seurata ihmisiä ja kertoa, mitä he tekevät. Ajatuksen haastatteluiden vierastamisesta olen epäilemättä kopioinut Malmbergilta, mutta uskon tähän ajatukseen todella.
Anti-haastattelijan työmetodeja ajatellen Teak-juttukeikka oli ihanteellinen. Vietin kolmosten kanssa niin paljon aikaa, että luulen, että opiskelijat tottuivat läsnäolooni. Aluksi he kohteliaasti kyselivät minusta ja työstäni, mutta pian he jo puhelivat oppituntien välissä ja ruokalassa omiaan, ja pystyin seuraamaan heitä lähes mykkänä tarkkailijana.
Sama päti opettajiin. He tottuivat pian siihen, että kolmosten kannoilla kulkee ylimääräinen tyyppi vihkosensa kanssa.
Teatterihistorian kurssilla kuulin, kun yksi opiskelijoista supisi vierustoverille kirjallisesta lopputyöstään ja siitä, miten käsittelisi siinä miestaiteilijamyyttiä. Koputin olalle ja kysyin, saisinko lukea lopputyön, materiaaliksi juttua varten.
Tällaisiin asioihin on minusta vaikea törmätä, jos työskentelee haastattelukysymyspatteriston kanssa. Ei sulla vaan sattumoisin olisi mitään kiinnostavaa lopputyötä, jonka voisin lukea? Ei se niin toimi.
Ruokalassa oli kiinnostavaa kuunnella, kun opiskelijat puhuivat Jussi-gaalasta ja siitä, keitä ehkä palkittaisiin. Alan palkinnot ja ulkopuolinen tunnustus olivat asioita, joista opiskelijat selvästi haaveilivat, mutta joihin he suhtautuivat ristiriitaisesti. Kuulosti siltä, että he haluaisivat tehdä vapautuneesti ”omaa juttuaan” ja ”taidetta”, vailla paineita palkintolautakuntien mieltymyksistä. Toisaalta: olisihan se nyt hienoa voittaa Jussi-palkinto!
Juttua varten pyrin lukemaan mahdollisimman paljon taustamateriaalia. Erityisen hyödylliseksi osoittautui Teatterikorkeakoulun juhlajulkaisu, jossa näyttelijäntaiteen opettajat pohtivat omaa pedagogiikkaansa.
Reportaasi ei synny kysymällä.
IMPROVISAATIOTA opettavan Tiina Pirhosen tekstissä oli paljon hienoja ajatuksia. Pirhonen kirjoitti näyttelijäntyöstä, mutta moni hänen ajatuksistaan pätee minusta myös luovaan kirjoittajan työhön. Esimerkiksi tällainen kohta Pirhosen tekstissä: ”Mielikuvituksen herättämistä estää vain pelko, että koko jutun, tilanteen tai roolin pitäisi olla valmiiksi luotu alusta loppuun, ennen kuin edes aloittaa. [- -] Alussa ei voi olla lopussa.”
Alussa ei todellakaan voi olla lopussa! Siksi vastustan niin sanottua ennakoivaa editointia, josta lehtialalla puhutaan. Pomoporras kenties mielellään tietäisi mahdollisimman tarkkaan etukäteen, millainen juttu on tulossa. Se varmasti helpottaa heidän suunnittelutyötään ja säästää heidän hermojaan. Mutta minusta on niin, että kovin suureen tarkkuuteen ei voi päästä. Jos etukäteen voi ennustaa, mitä saa juttukeikalla selville ja mikä on lopulta kaikkein kiinnostavinta, tuskin juttua kannattaa edes tehdä.